Lovisa Worge, poserar här med en snordyr och exklusiv väska från Hermes, vilket är mer regel än undantag idag. Hennes flöde präglas av lyxvarumärken som Hermès och Cartier, men marknadsför samtidigt den ”egna” kollektionen med NA-KD – ett fast fashionföretag i ekonomisk kris som nu försöker stärka sin image genom att förknippas med en influencer vars livsstil signalerar exklusivitet.
Det här är ett tydligt exempel på hur det kan se ut för stilstrategin som kallas ”high-low fashion” – där man alltså kombinerar budgetvänliga plagg med lyxiga märkesprodukter för att höja värdet på de billigare alternativen.
Fast fashion som NA-KD filtreras via lyxiga konton i ett försök att tvätta bort stämpeln av usel miljöpåverkan, hög resursförbrukning, utsläpp och stora mängder textilavfall samt många gånger dåliga arbetsvillkor.
Det verkar fungera. Kunderna shoppar som aldrig förr, och särskilt köpbenägna är de när det är deras favorit-influencer som står för marknadsföringen.
Ta. Mina. Pengar. Nu. 💸💸💸
