Hoppa till innehåll

Prinsessan Madeleines reklam på Instagram

Prinsessan madeleines reklam på instagram
Bildkälla: STELLA Pictures // instagram.com/princess_madeleine_of_sweden/

Jag fick ett tips om att prinsessan Madeleine ingått ett partnerskap med företaget Weleda för att släppa hudvårdsprodukter och använder sitt ”officiella” prinsess-Instagramkonto för att marknadsföra det hela.
Det är flera saker som det reageras på här och den här kommentaren från prinsessan Madeleines kommentarsfält tar upp en av dem:

“This is a private initiative” men det publiceras på ett konto som heter “princess_madelaine_of_sweden”. Hur går det ihop?

Hela upplägget känns tondövt. Det finns fler hudvårdsmärken än det finns konsumenter, så varför behövs ett till? Eller är syftet kanske det gamla vanliga, någon som redan är rik vill bli rikare.

De senaste åren har prinsessan Madeleine inte fått del av svenska skattepengar pga att hon bott i USA. Hur är det nu när familjen flyttat tillbaka till Sverige? Får de apanage nu? Och kan det inte räknas som en sorts apanage att använda sig av sin officiella titel så som sker i detta inlägg, för kommersiella syften?

Det är krig i Europa. Matpriser i Sverige har rusat i höjden. Låt det gå till historien att Sveriges prinsessa då stod på sin balkong, såg ut över folket och sa: Let them have hudkräm.

Det andra är att Weleda under lång tid sålde antroposofiska läkemedel med dispens – som i stor utsträckning saknar vetenskaplig evidens – men skriver på sin hemsida att den löpte ut den 1 september 2019 utan möjlighet till förlängning.
Företaget gjorde många försök att påverka beslutsfattare för att möjliggöra en fortsatt, anpassad försäljning, men fick nej.

Personen som skickade mig detta skrev följande:

Detta innebär i praktiken att kungafamiljen stöder ett varumärke som marknadsför både naturlig hudvård och alternativmedicin. Att en kunglighet väljer att låna sitt namn åt ett sådant företag är inte bara olyckligt utan ansvarslöst då det i förlängningen kan legitimera ovetenskapliga behandlingsmetoder.

Håller ni med om kritiken?
Är det problematiskt att ett officiellt Instagramkonto för den svenska kungafamiljen används i rena kommersiella syften? Även om man bortser från den antroposofiska aspekten?
Och om prinsessan använder sitt officiella Instgramkonto för att marknadsföra det här – betyder det att hon är en influencer nu? En ”prinsessfluencer”?

Inlägget bryter för närvarande också mot marknadsföringslagen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *