Milanomässan har gått av stapeln i veckan (Trendstefan har full rapport) men den branschnyhet som fått allra mest genomslag på hemmaplan senaste dagarna är utan tvekan att IKEA lanserat en ny kollektion av IKEA STOCKHOLM. Här kommer en scroll för dig som vill ha koll!
För att fira att detta designkoncept fyller fyrtio år i år lanserar IKEA det största tillskottet till Stockholms-kollektionen hittills. STOCKHOLM 2025 består av 96 produkter! Reaktionerna har varit väldigt positiva och jakten på de nya glaslamporna har blivit en viral succé.
Mina personliga favoriter? Dessa lampor, som ger ett vackert mjukt ljus. Också positivt överraskad av allt från mattor till möbler. Det var länge sedan IKEA fick hjärtat att slå så.
Danska Georg Jensen öppnade ett popup-glasskafé på Capsule Plaza i Spazio Maiocchi under Milanomässan för att visa sina nyheter i silver. Skålar för glass och glas för varma och kalla drycker.
Samarbetet mellan Designtorget och Beckmans Designhögskola fortsätter. Ett initiativ som ger studenterna på Beckmans Formprogram möjlighet att utveckla egna produkter och koncept, som säljs exklusivt på Designtorget. Årets kollektion avslöjades i veckan, lanseras i butik den 7 maj.
Nobis Hospitality Group öppnar nya designhotellet Hagastrand i Stockholm, med över 200 hotellrum, skapade i samarbete med prisbelönta arkitektbyrån Wingårdhs. Sneakpeak här. Öppningen är planerad till hösten 2025!
Svenska LAYERED utökar sin kollektion Röllakan – In Bloom Collection, som lanserades i september 2024 – med tre nya färgställningar. Min favorit? Denna: Ruth Summer Sky.
Notiser
– Royal Designs VD lämnar för Djerf Avenue!
– Jysk expanderar till Afrika och öppnar två butiker i Marocko.
– Online Brands Nordic har förvärvat inredningsbolaget Reforma Sthlm AB för 12,5 miljoner.
– Och ICEHOTEL i Jukkasjärvi har öppnat sin ansökan till årets internationella designtävling, med deadline den 21 april 2025.
Till sist. Ett litet avsteg från den Nordiska designscenen, men för stort för att inte nämnas. Under 2025 tar Louis Vuitton nästa steg i företagets utveckling med lanseringen av Louis Vuitton Home Collections – ett komplett kollektion dedikerad till l’art de vivre, konsten att leva. Se mer här.