
Plughourse är en AI-tjänst som hjälper barn med läxor och studier. För Gillis är det som att ha en smart, peppig kompis som förklarar uppgifter på ett sätt han förstår. Den ställer motfrågor, hjälper honom tänka själv och gör att han lär sig snabbare – utan att det känns som ett krav. // Isabella Löwengrip
Isabella Löwengrip publicerade ett reklaminlägg för företaget ”Plughorse” som är ett digitalt verktyg för att hjälpa barn med läxläsningen.
Problemet är bara att Isabellas läsare hittade en massa fel i läxhjälpsprogrammet och ifrågasatte att Isabella överhuvudtaget publicerat en bild på sin son med ett uppenbart fel.
Isabella har sedan dess raderat alla kommentarer och stängt kommentarsfältet, vilket enbart fått läsarna att ilskna till och istället kommentera om saken i bloggens nästa inlägg. Många ifrågasätter hur nöjda företaget egentligen kan vara över det här reklaminlägget, men jag undrar också hur nöjd Isabella är för att ha tagit in ett reklamsamarbete som är så här svajigt? Har hon inte råd att vara mer selektiv?
Kommentarsfältet är som sagt stängt och alla kommentarer raderade, men så här låter det i inlägget efter:
Många är arga och besvikna på Isabella för att hon iskallt raderat kritiken.
Inlägget handlade om AI och hur det skulle hjälpa barn med läxor – men enligt flera läsare var exemplet helt fel. Jag var själv inne och läste i det nu stängda kommentarsfältet, men tog inga skärmdumpar då.
Det som gör folk mest upprörda är inte bara att exemplet var dåligt, utan att Isabella försöker dölja kritik genom att radera alla kommentarer och stänga kommentarsfältet i stället för att bemöta den, och det kan man ju kanske förstå?
