Hoppa till innehåll

Paula Rosas i tvist med samarbetspartner

Paula rosas i tvist med samarbetspartner
Bildkälla: Stella Pictures

Sitter för första gången under alla mina år i denna bransch i en twist. Twisten rör ett samarbete som jag valde att ta ner, då de inte informerat mig om vissa saker. Pratar i detta nu med en företagsjurist som hjälper mig att kolla upp mina faktiska rättigheter.
Det känns såklart tråkigt att det ska behöva gå såhär pass långt, samtidigt som jag känner att det är viktigt att markera. Det känns viktigare än att bli kompenserad ekonomiskt för redan nedlagd tid och pengar. // Paula Rosas

Jag tycker det är tråkigt att Paula hamnat i en tvist med ett företag som hon skulle ha ett reklamsamarbete med, men samtidigt tycker jag det är positivt att hon berättar om det. Hon lär ju knappast vara ensam.
Jag vet inte vad det är för information företaget undanhållit från henne, men det har seglat upp en hel del oseriösa företag på influencerhimlen, där drop shipping med ovanligt långa leveranstiden står som spön i backen. Minns ni när Isabella Löwengrip rakade i en Bentley med produkten ”My Flawless”, eller när Isabella, Alexandra Nilsson och även Antonija Mandir gjorde reklam för hörlurs-kopior som var rena skräpet?

Och det slutade inte där om ni trodde det, nej nej.
Dårskapen fortsätter dimpa ner på sociala medier likt tidningar i My Martens brevfack.
Nu är det köksverktyg i trä som har blivit nästa stora hype att marknadsföra – trots att den information som sprids flitigt är ren och skär bullshit. Pernilla Wahlgren är bara en av flera influencers som glatt visat upp träverktygen på sina plattformar – inför hundratusentals följare – och Johan ”Matgeek” Hedberg har publicerat ett fenomenalt inlägg om saken:

Han har även kritiserat det här kuddföretaget som bland annat Carina Berg gör reklam för här.

Kanske behöver de som förmedlar dessa reklamsamarbeten uppdatera sin rutin en smula? Den här typen av företag dyker nämligen upp överallt på sociala medier, där de försöker tjäna lite snabba pengar genom ”influencer washing” – alltså genom att rida på influencers och andra kända personers trovärdighet och deras relation till följarna.

Har någon av er gått på den här eller någon liknande blåsning?
Oh please, do tell!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *