All inclusive är inne igen (och andra spaningar från 2025 års resetrender)…
Minns du när all inclusive var något man skämdes lite för? Det var för barnfamiljer med bandanas och bufféarmband, inte för trendkänsliga 90-talister på jakt efter unika Airbnb’s i Brooklyn eller Napoli.
Varje år släpper Hotels.com en rapport om vad vi egentligen vill ha ut av våra resor – och vad som lockar mest inför nästa säsong. 2025 års upplaga bjuder på ett par oväntade fynd, en handfull tydliga trender och en hel del små grejer som säger något större om hur vi funkar just nu. Här är det mest intressanta.
All-inclusive-pendeln har svängt
Om det är något vi lärt oss av trender så är det att allt går i cykler. Som baggy jeans, vinyl och svart hår. Det som igår var töntigt är imorgon ikoniskt. Och just nu verkar Gen Z ha fått nog av att jaga det autentiska, det originella, det perfekt opolerade. Nu vill man ha: mindre stress, mer pool, och gärna en buffé där man slipper boka bord.
Gen Z gör all inclusive trendigt igen
Enligt Hotels.com’s stora trendrapport för 2025 är det framförallt unga vuxna som omfamnat all inclusive-konceptet med öppna armar. 36 % säger att de skulle välja en all inclusive-resort i första hand – och det är framförallt Gen Z som ligger bakom den trenden. Varför då? Här är vad siffrorna säger:
- Mindre stress (47 %)
- Känns lyxigt (46 %)
- Slipper leta restauranger (42 %)
Det är alltså inte bara sol, drinkar och buffé – det är en ny sorts lyx: att slippa ta beslut. Något som kanske säger mer om vår samtid än vi vågar erkänna.
Exotiska öar – men inte de gamla vanliga
En annan grej värd att lyfta är att folk börjar snegla bortom klassikerna. Istället för Mykonos eller Maldiverna ser vi nu intresse för udda öar som Saint John’s på Antigua. Kanske är det så att nästa generation inte vill ha sin förälders paradis, utan sitt eget? Kanske är det början på en ny våg av ”turist-pionjärer” som gräver fram nästa stora destination innan den exploderar på TikTok?
Restaurangen är det nya rummet
En oväntad vinnare i 2025 är hotellrestaurangen. Alltså… på riktigt. Enligt rapporten tycker nästan 30 % av svenskar att hotellrestauranger är mer lockande än för bara fem år sen. Hotellen själva har hajat grejen, med egna fine dining-koncept, kändiskockar och menyer som byts med årstiden. Plötsligt bokar du inte bara ett rum. Du bokar ett bord.
Exempel på ställen som tar det här på allvar:
- Nobu öppnar på klassiska Hotel del Coronado i Kalifornien.
- Susana Balbo rekommenderar vin till maten i sin boutiquevilla i Argentina.
- Och i Neapel kör man full Alain Ducasse–stil på hotellet Romeo Napoli.
- Hotellmaten är alltså inte längre en nödvändighet – det är ett dragplåster.
Resor med syfte – från choklad till stjärnor
Trendrapporten radar också upp andra spår som bubblar inför året:
- Fjärrproducerat: Folk åker på resa för att köpa något specifikt – choklad i Dubai, smör i Frankrike, hudvård i Seoul. 31 % har till och med valt resmål utifrån exakt vad de vill shoppa.
- Naturfenomen: Norrsken, midnattssol, vulkaner, självlysande plankton – man vill se det med egna ögon. Helst utan filter.
- Streamingturism: Serier styr semestern. Efter att The Real Housewives of Dubai sändes ökade bokningarna dit med 30 %. Det är bara att acceptera: Emily in Paris säljer fler flygbiljetter än SAS-reklam någonsin gjort.
- Avstickare: Allt fler reser till platser nära de kända destinationerna. Girona istället för Barcelona. Cozumel istället för Cancún. Krabi istället för Phuket. En sorts ”nära nog att skryta, men tillräckligt udda för att kännas egen”-effekt.
Så, vad säger allt det här?
Att vi är trötta. Att vi vill ha det lätt. Att vi fortfarande vill känna oss lite unika. Och att nästa års resor kanske inte handlar om att upptäcka världen – utan att orka fortsätta upptäcka sig själv.
Men oavsett om du drömmer om vulkaner, vinpaket eller Vings blåa armband – så är det bara att konstatera: 2025 blir ett år där det trygga, bekväma och lite bortglömda plötsligt känns nytt igen.