Lagom till att Matilda Djerfs arbetsplats- och toalettskandal lagt sig en smula så slängde jag ett öga på hennes personliga Instagramkonto med 2 800 000 följare där jag upptäckte att hon återigen gör mängder av smygreklam för sitt kläd- och skönhetsmärke Djerf Avenue och Djerf Avenue Beauty.
Av de 12 senaste inläggen så innehåller 7 av dem ren reklam och produktplaceringar av olika produkter från hennes bolag. Det är morgonrockar, loggor, väskor, byxor och mycket annat, blandat med personliga inlägg. Det är möjligt att ännu fler produktplaceringar finns bland bilderna men detta är de jag snappade upp när jag skrollande mellan inläggens bilder.
Matilda Djerf har tidigare befunnit sig på Konsumenteverkets radar, som kritiserat hennes sätt att göra smygreklam, men så länge som de inte stämmer henne och bolaget i Patent- och marknadsdomstolen så verkar hon skita helt i det.
I de fall som influencern är samma person som äger företaget som görs reklam för, så stäms både influencer och bolag, någonting vi blev varse när Katrin Zytomierska stämdes tillsammans med sitt bolag ”Clean Eating” till att betala 1 200 000 kr i gemensam böter till staten.
Anledningen till att influencerbolag stäms men inte ”externa” bolag, är att externa bolag inte kan gå in och detaljstyra vad en influencer postar på sina sociala medier, medan en influencer som samtidigt äger bolaget sitter på två stolar och helt kan styra det som postas och huruvida inlägget följer relevant lagstiftning eller inte.
Så 7 av 12 inlägg. Över 50 %.
Jag kan inte bestämma mig för om det är modigt eller rent idiotiskt gjort att göra så här?
Modigt eftersom risken att stämmas är hög, och samtidigt idiotiskt, av exakt samma anledning.
Jag har sökt Matilda Djerf för en kommentar men hon har inte återkommit.
